I den sidste uges tid har jeg leget sygeplejerske, for min ellers vakse bedre halvdel havde et grimt styrt i mandags.
Når vi går i fitness centeret sammen (jeg er der kun 3 gange om ugen – min seje mand er der 6 dage om ugen), så starter vi med maskiner og tager 2-4 maskiner, hvor vi skiftes til at okse afsted. Så går jeg ud bagved og laver bodyweight træning, mens min husbond går på gåbånd. Han går omkring 5 km ved varierende hastighed og stigning. Hans PVC (hjerterytmeforstyrrelse) er blevet markant bedre, så han bøvler bare på, selvom han lige er fyldt 73.
I mandags havde han glemt sin ansigtsklud i min taske, så han kom ud og hentede den efter ca. 10 minutter. Jeg har altid ørepropper i og hører lydbog, når jeg træner alene, men da bestyreren af fitness centeret lidt senere kom susende med øjnene helt oppe i panden, var jeg ikke i tvivl om, at der var sket et eller andet. “Oh madam – mister fall from machine”, sagde hun, så jeg smed alt, hvad jeg havde i hænderne og styrtede afsted.
Min første tanke var, åh nej, han har fået et hjertestop eller en hjerneblødning eller sådan noget, men da jeg kom rundt om hjørnet, kunne jeg se, at han da sad op ved et af de udendørs borde. Da jeg kom tættere på, kunne jeg se, at han blødte i hovedet, på albuen og hænderne og ikke mindst på det ene knæ, som havde fået en ordentlig omgang. Han var kridhvid i ansigtet, og koldsveden stod ud overalt.
Der kom flere folk til, og vi fik hjælp til at få en blæser op, så han kunne køle ned og få det lidt bedre. En yngre mand, som vi havde hilst på flere gange, kom hen og fortalte at han var fra den engelske marine og havde erfaring i den slags. Han foreslog at drikke noget vand med elektrolytpulver, og det hjalp faktisk nærmest med det samme.
Jeg fik bestyreren til at hente noget rensegrej, og så mishandlede jeg min søde mand med at hælde alkohol i sårene, så han hang helt oppe under loftet.
Så dukkede ejeren af butikken op, og hun var meget bekymret og ville gerne køre patienten ned på sygehuset. Det ville han absolut ikke! Da han var kommet lidt til hægterne, fik vi ham bakset op på vores el bike, og jeg kørte ham hjem. Resten af dagen turde jeg ikke lade ham ude af syne, for jeg kunne jo se, at han havde slået hovedet temmelig slemt også. Han havde dog ikke hovedpine, men båndet havde slidt håret af i et område på siden af hovedet.
Da han var kommet sig lidt, kunne han godt rekonstruere, hvad der måtte være sket:
Da han går ud for at hente en klud, vil han skrue ned for hastigheden på maskinen, så han trykker først på 2 og så 1, og går sin vej. Han har høretelefoner på, for han er ved at lære en ny sang, som han hører om og om igen, og derfor kan han ikke høre lyden fra maskinen. Da han kommer tilbage, stepper han op på maskinen, som i stedet for at stå på 1, står på 21!!! Han bliver selvfølgelig kastet rundt, for det er ultra sprint med 21 km i timen. Det højre ben forsvinder under ham, og så går han ned på siden og får skrabet både knæ og skulder og hoved, hvorefter han bliver kastet over i en motionscykel.
Ja, det var dramatisk, men vi kunne ikke lade være med at grine, da en ven senere spurgte, om vi ikke kunne få optagelsen fra CCTV kameraet i fitness centeret!
Mandag eftermiddag kørte vi op på det lokale apotek for at købe bandager. Efter det at Thailand har mange, mange ulykker med motorcykler hver eneste dag, så havde et ellers velassorteret apotek ikke meget at gøre med. Kun noget gazebind og gazekompresser, som iøvrigt hænger i sårene, og som var noget vi brugte til den slags i Danmark for årtier siden.
Dyrt var det også! Advarsel! Hvis man er i Hua Hin i 94 området, så gå ikke ind på apoteket i toppen af 94, hvor vejen knækker 90 grader. Vi købte for 368 baht på apoteket, men de samme ting på nettet og på et andet lokalt apotek kostede under det halve. For et par år siden ville hun også have 65 baht for 10 stk. Ibuprofen og påstod, at man ikke kunne købe et glas med 100 i Thailand. Jeg købte dem på et stort apotek inde i byen – 380 baht for 100 stk.!
Jeg bestilte sådan nogle sårpads på Lazada – de hænger ikke i såret, men de tog så alt for længe om at komme. I fredags var beholdningen af gazekompresser sluppet op. Jeg handler det meste medicin hos et apotek i Bangkok, som man kan kontakte via Messenger. Medisafe hedder de, og de bringer ud til døren her i Hua Hin en gang om måneden eller sender med post. Deres sortiment er kæmpestort, og de er super professionelle.
Jeg kontaktede Medisafe og spurgte, om de ikke kunne levere fra deres lokale butik nede på hovedvejen – gerne med motorcykeltaxi. Det kunne de da godt! Da de havde pakket, bestilte jeg en taxi, og et kvarter senere havde jeg varerne. 29 baht for udbringning – det kan vi jo ikke engang starte bilen for! Nogle gange kan man blive forbavset over, hvad der kan lade sig gøre her i Thailand. Altså på den positive måde.
Patienten heler fint som han skal, men han bøvler lidt med at bøje og strække knæet, fordi sårene strammer. Selve mekanikken i knæet har det heldigvis fint, men han kommer nok ikke på gåbånd igen de næste par uger.
Han har haft en hævelse under huden i tindingen, men den er næsten væk i dag – til gengæld har han pludselig over nat fået to blå mærker på kæben. Han klagede godt nok over ømme gummer og ville ikke spise mine rå gulerødder (som han iøvrigt kun spiser af pligt sammen med de andre rå grønsager til morgenmad).
Alt i alt har han været utrolig heldig! Han kunne have brækket arme og ben, og han kunne have fået kraniebrud eller det der er værre! Flere har spurgt, om han tænker på en ny karriere som stuntman, ha ha. Jeg er glad for, at det ikke gik værre, og det ser ud til, at “payabaan” (sygeplejerske på thai) gør et fornuftigt arbejde. Selvom jeg plejer at sige, at der ikke er gået nogen Florence Nightingale tabt i mig!
Som salig Johnny Madsen sagde: “Alkohol har reddet mange unge fra sport”. Måske skulle vi bare holde os til det sidste, inden vi får os selv slået til plukfisk!
Rigtig god søndag.



